Oeparol zdjęcie wpisu
Witaminy na nadmierne wypadanie włosów

Witaminy na nadmierne wypadanie włosów

9 August 2021

Nadmierne wypadanie włosów może być spowodowane zarówno niewłaściwą pielęgnacją, zabiegami fryzjerskimi o dużym stopniu inwazyjności (np. rozjaśnianie), jak i źle zbilansowaną dietą i chorobami. Jeśli zmagamy się z tym problemem, powinniśmy pamiętać, że istotna jest nie tylko właściwa pielęgnacja za pomocą kosmetyków. Ważną rolę w hamowaniu nadmiernego wypadania włosów odgrywa również zdrowe odżywianie. Dieta jest źródłem cennych składników (m.in. witamin), które wpływają na kondycję naszych włosów. Jakie witaminy są szczególnie istotne, gdy włosy wypadają w nadmiarze?

Nadmierne wypadanie włosów – przyczyny

Kondycja włosów, a także paznokci i skóry, jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się w naszym organizmie. Dlatego jeśli widzimy, że ilość włosów, które wypadają, jest większa niż zazwyczaj, należy zastanowić się, co może być tego przyczyną. Kilka z nich zostało wymienionych poniżej.

  • Niewłaściwa pielęgnacja
  • Zabiegi fryzjerskie o dużym stopniu inwazyjności (np. rozjaśnianie, trwała ondulacja)
  • Nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV, wysokie/niskie temperatury
  • Nieodpowiednio zbilansowana dieta
  • Zmiany hormonalne o charakterze przejściowym (ciąża, karmienie piersią, menopauza)
  • Choroby (m.in. łuszczyca, cukrzyca, niedoczynność lub nadczynność tarczycy, niedokrwistość spowodowana niedoborem żelaza)

Witamina na wypadanie włosów

Witaminy są niezbędne m.in. do prawidłowej przemiany białek (jednego z podstawowych składników budulcowych), a także są składnikami enzymów, od których zależy właściwy przebieg wielu ważnych reakcji zachodzących w komórce. Dlatego ich niewłaściwa podaż z dietą może powodować nadmierne wypadanie włosów. Witaminy na wypadanie włosów to przede wszystkim:

  • Witamina B2 (ryboflawina) – fermentowane produkty mleczne, jajka, mięso
  • Witamina B3 (niacyna) – mięso drobiowe, drożdże, otręby, ryby, orzeszki ziemne
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – brokuły, jajka, soja, wołowina, drożdże
  • Witamina B8 (biotyna) – orzechy włoskie i ziemne, kalafior, jajka, drożdże

Biotyna to witamina na wypadanie włosów, która bardzo często pojawia się w suplementach diety. Choć dostarczenie jej odpowiednich ilości z dietą nie jest trudne, to niektóre osoby mogą być szczególnie narażone na jej niedobory. Jeśli znajdujemy się w grupie ryzyka, warto rozważyć wdrożenie suplementacji. Przyjmowanie suplementów diety z biotyną może być wskazane w przypadku długotrwałej antybiotykoterapii oraz żywienia pozajelitowego, insulinooporności, hiperglikemii, zaburzeń trawienia i wchłaniania.

Co oprócz witamin może hamować wypadanie włosów?

Poza suplementami zawierającymi biotynę można zastanowić się nad zakupem produktów, które są źródłem innych składników ważnych dla kondycji włosów. Jest to m.in. olej z nasion wiesiołka, będący źródłem kwasu gamma-linolenowego (GLA), należącego do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 . Ma on pozytywny wpływ zarówno na regenerację włosów, jak i zapobiega ich nadmiernemu wypadaniu. Źródłem oleju z wiesiołka są m.in. kapsułki Oeparol. Możemy stosować go również w kuchni, np. jako dodatek do sałatek czy domowych past warzywnych. W celu utrzymania włosów w dobrej kondycji istotne jest również spożywanie odpowiedniej ilości produktów bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ich źródłem są tłuste ryby morskie (np. łosoś, makrela, szprot, śledź), oleje roślinne (np. olej lniany, olej z orzechów włoskich), pestki i nasiona, a także orzechy. Ponadto kwasy omega-3 i omega-6 wzmacniają barierę naskórkową i zapobiegają nadmiernej utracie wody z naskórka, czyli utracie nawilżenia skóry. Oprócz witamin i kwasów tłuszczowych warto zwrócić uwagę na właściwą podaż białka – składnika budulcowego. Znajdziemy je w mięsie, rybach oraz mleku i produktach mlecznych. Jego źródłem są również produkty roślinne, m.in. nasiona roślin strączkowych, komosa ryżowa, kasza gryczana, nasiona chia czy orzechy.

Pielęgnacja nadmiernie wypadających włosów

Dieta odgrywa bardzo ważną rolę w zapobieganiu nadmiernemu wypadaniu włosów. Jej uzupełnieniem powinny być odpowiednio dobrane kosmetyki. Co stosować, aby wypadające włosy przestały być naszym problemem? Z pomocą mogą przyjść produkty stworzone specjalnie z myślą o tego typu problemie: szampony, odżywki, maski, a także wcierki do skóry głowy. W ich składzie można znaleźć np.:

  • kozieradkę (często występuje w składzie wcierek do skóry głowy, które mają za zadanie wzmocnienie włosów, pobudzenie ich wzrostu i zahamowanie nadmiernego wypadania),
  • palmę sabałową,
  • olejek emu,
  • kofeinę (poprawia ukrwienie skóry głowy, przez co ułatwia transport substancji odżywczych do włosów).

Warto pamiętać również o ochronie włosów przed działaniem szkodliwych czynników, takich jak wysokie lub niskie temperatury, promieniowanie UV czy zabiegi fryzjerskie o dużym stopniu inwazyjności. Jeśli nasze włosy często poddawane są działaniu wysokich temperatur (m.in. podczas modelowania) warto szukać kosmetyków, które dodatkowo zabezpieczają przed ich negatywnym wpływem.

Źródła:

  • Emily L. Guo, Rajani Katta, Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use, Dermatology Practical & Conceptual 2017; 7(1):1.
  • Finner AM. Nutrition and hair: deficiencies and supplements. Dermatol Clin. 2013;31(1):167-172

 

 

OEP/08521/05/21

Powrót do listy artykułów
Idź do końca strony Wróć do początku strony

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki – niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies..

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki – niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.