Oeparol zdjęcie wpisu
Przyczyny wypadania włosów po ciąży

Przyczyny wypadania włosów po ciąży

9 August 2021

Nadmierne wypadanie włosów po ciąży spędza sen z powiek wielu świeżo upieczonym mamom. Co jest przyczyną tego, że włosy, które były wcześniej w dobrej kondycji, nagle zaczynają wypadać? Jak sobie poradzić z tym problemem?

Wypadające włosy po ciąży – przyczyny

Za nadmierne wypadanie włosów po ciąży odpowiadają m.in. czynniki hormonalne. W okresie ciąży poziom estrogenów w organizmie wzrasta, co nie pozostaje obojętne dla cyklu życia włosa. Składa się on z trzech faz: wzrostu (anagenu), zaniku (katagenu) oraz wypadania (telogenu). Podczas ciąży mieszki włosowe wchodzą w fazę katagenu – dlatego jest ich więcej. Po około trzech miesiącach od porodu poziom estrogenów spada, co prowadzi do wypadania włosów. Warto zaznaczyć, że problem ten powinien zniknąć po około sześciu-dziewięciu miesiącach od porodu. Jednak stres związany z tym, że włosy po ciąży zaczynają nadmiernie wypadać, może pogorszyć sprawę i wydłużyć ten proces. Wszystko przez to, że prowadzi on do wzrostu poziomu prolaktyny – hormonu, który może dodatkowo potęgować ten problem. Dlatego zamiast nadmiernie stresować się wypadaniem włosów, warto w czasie tych kilku miesięcy zadbać o ich właściwą pielęgnację i wzmocnienie.

Pomogą nam w tym zarówno odpowiednio dobrane kosmetyki, jak i zdrowa dieta oraz suplementy diety. Warto również zastanowić się, czy wypadanie włosów  po porodzie nie jest spowodowane innymi czynnikami, takimi jak: deficyt kaloryczny, niedobór białka w diecie, nerwica, stres, choroby zakaźne, choroby tarczycy, cukrzyca czy choroby owłosionej skóry głowy (np. grzybica, łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry głowy).

Jak wzmocnić włosy za pomocą właściwej pielęgnacji?

Po porodzie warto zadbać o właściwą pielęgnację włosów , która pomoże w ich wzmocnieniu. Należy pamiętać o regularnym używaniu kosmetyków przeznaczonych do nadmiernie wypadających włosów: szamponów, odżywek, masek, a także wcierek do skóry głowy. Warto wybierać produkty o naturalnym składzie. Jeśli mamy trochę więcej czasu, możemy pokusić się o przygotowanie domowych masek do włosów (np. z drożdży, olejów roślinnych, soku z aloesu). Oprócz regularnego stosowania kosmetyków trzeba pamiętać również o unikaniu szkodliwych czynników, które mogą osłabiać włosy. Należy do nich m.in. nadmierna ekspozycja na wysoką lub niską temperaturę, promieniowanie UV, a także chlor. Przynajmniej na jakiś czas warto zrezygnować również z zabiegów fryzjerskich charakteryzujących się dużą inwazyjnością (np. rozjaśnianie, trwała ondulacja).

Pielęgnacja od środka, czyli dieta i suplementy diety

Jeśli naszym problemem jest nadmierne wypadanie włosów po ciąży, warto pamiętać o tym, że bardzo ważne dla utrzymania ich w dobrej kondycji jest zdrowe odżywianie. W przypadku niektórych składników można rozważyć również wdrożenie suplementów diety (dobrze jest postawić na produkty zawierające w składzie olej z wiesiołka , np. kapsułki Oeparol). Olej z wiesiołka jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 i oprócz wzmocnienia łodygi włosów i zapobiegania nadmiernej utracie wody z łodygi i przesuszaniu się włosów ma korzystny wpływ na wzmocnienie bariery naskórkowej i zapobiega nadmiernemu wysuszaniu się skóry. Wypadanie włosów po porodzie może nasilać się nie tylko przez zmiany hormonalne, ale także za sprawą niedoboru białka w diecie. Dobrym źródłem pokarmowym tego składnika są produkty takie jak m.in. mięso, ryby, mleko i produkty mleczne, a także nasiona roślin strączkowych.

Z kolei osoby na diecie wegetariańskiej mogą dostarczać białko z produktów takich jak np. komosa ryżowa, kasza gryczana, orzechy, tofu czy wspomniane już nasiona roślin strączkowych. Poza właściwą podażą białka należy zadbać również o dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości witamin oraz składników mineralnych. Poniżej zostały przedstawione te, które odgrywają ważną rolę w procesie wzmacniania włosów i zapobiegają ich nadmiernemu wypadaniu.

  • Witamina B12 – na jej niedobór narażone są głównie osoby stosujące dietę wegetariańską, a także wegańską. Dlatego jeśli należymy do tej grupy, warto  rozważyć wdrożenie suplementacji. Źródłem pokarmowym tego składnika jest m.in. mięso, ryby, drożdże spożywcze oraz produkty mleczne.
  • Witamina B7 (biotyna) – jeden z najpopularniejszych składników suplementów diety, których celem jest poprawa kondycji włosów. Biotyna występuje również naturalnie w żywności, m.in. w migdałach, orzechach włoskich i ziemnych, szpinaku. Zaspokojenie zapotrzebowania na witaminę B7 nie jest trudnym zadaniem, ale niektóre osoby są bardziej narażone na jej niedobory (m.in. chorujące na cukrzycę, długotrwale stosujące antybiotyki, przyjmujące leki zaburzające aktywność biotynidazy).
  • Cynk – pierwiastek, który jest niezbędny do prawidłowej przemiany białek, tłuszczów i węglowodanów, a także działania hormonów. Występuje w produktach takich jak np. nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, nasiona słonecznika i pełnoziarniste pieczywo. Oprócz efektu wzmacniającego włosy, wpływa też na stan skóry i paznokci oraz ma działanie przeciwzapalne.

W poprawie kondycji włosów istotną rolę odgrywają również wielonienasycone kwasy omega-3 oraz omega-6 . Do drugiej z wymienionych grup należy m.in. kwas gamma-linolenowy, którego dobrym źródłem jest olej z wiesiołka. Ma on właściwości, które nie tylko pomagają w pielęgnacji skóry, ale także wzmacniają włosy. Jego główną rolą jest wspomaganie bariery naskórkowej i zapobieganie nadmiernej utracie wody z naskórka i łodygi włosa – mówiąc prościej – zapobiega nadmiernemu przesuszaniu się skóry i włosów. Olej pozyskiwany z nasion wiesiołka ma właściwości regenerujące, a także zapobiega wypadaniu włosów. Można włączyć go do diety jako np. dodatek do sałatek, a także przyjmować w formie suplementów diety – jego źródłem są np. kapsułki Oeparol.

Źródła:

  • Finner AM. Nutrition and hair: deficiencies and supplements. Dermatol Clin. 2013 Jan;31(1):167-72. doi: 10.1016/j.det.2012.08.015. Epub 2012 Oct 18. PMID: 23159185.
  • Lis A, Wcisło-Dziadecka D, Kamińska G. Physiology and pathology of growth and loss of human scalp hair. Advances in Dermatology and Allergology/Postępy Dermatologii i Alergologii. 2003;20(5):260-266.

 

 

SOP OEP/08519/05/21

Powrót do listy artykułów
Idź do końca strony Wróć do początku strony

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki – niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies..

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki – niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.