Powrót

Wzmacnianie naczyń krwionośnych od wewnątrz

wzmacnianie naczyń krwionośnych

Naczynia krwionośne, w skład których wchodzą żyły, tętnice i naczynia włosowate, to integralna część układu krążenia, odpowiedzialna za transport krwi w organizmie. Ich dobra kondycja jest bardzo istotna dla człowieka, gdyż wiele chorób ma swój początek właśnie w nieprawidłowym funkcjonowaniu naczyń krwionośnych. Warto więc wiedzieć, jak wzmocnić naczynia krwionośne, aby przez długie lata cieszyć doskonałym zdrowiem!

Do najczęściej występujących chorób naczyń krwionośnych zalicza się przewlekła niewydolność żylna oraz miażdżyca. Pierwsza z nich może dotyczyć nawet 15-30% mężczyzn oraz 40-60% kobiet. Początkowo objawia się tzw. uczuciem ciężkich nóg, do którego z czasem dochodzi występowanie pajączków oraz żylaków. Przyczyn przewlekłej niewydolności żylnej jest wiele, ale do najczęstszych zalicza się praca siedząca lub stojąca, zmiany hormonalne oraz niewłaściwa dieta (1). Z kolei miażdżyca – zwana również miażdżycowym stwardnieniem tętnic – to choroba powstająca na skutek odkładania się w ich wnętrzu płytek (blaszek) miażdżycowych. Zmniejszają one drożność tętnic, ich elastyczność, szczelność oraz zwężają ich średnicę. Wszystko to prowadzi do zwiększenia ciśnienia krwi oraz utrudnień w jej przepływie, a także sprzyja powstawianiu zakrzepów. Również w tym przypadku jednym z najważniejszych elementów profilaktyki jest właściwa dieta (2).

Wzmocnienie naczyń krwionośnych od środka

Znaną i cenioną od lat substancją wykazującą silne działanie wzmacniające wobec naczyń krwionośnych jest rutyna – związek zaliczający się do grupy flawonoidów o bardzo mocnych właściwościach przeciwutleniających. Występuje ona w środowisku w sposób naturalny, znajdując się m.in. w liściach rutyny zwyczajnej, gryce, jabłkach, limonce, cytrynie, brokułach, większości herbat oraz roślinach strączkowych. Rutyna ma nieocenione dobroczynne działanie na układ krwionośny człowieka: wzmacnia kruche naczynia krwionośne, hamuje aktywność wolnych rodników, poprawia elastyczność naczyń, zapobiega obrzękom i zapaleniom żył, chroni przed żylakami. Dodatkowo rutyna w połączeniu z witaminą C chroni znajdujące się w organizmie kolagen oraz elastynę, czyli związki budujące naczynia krwionośne (3).

Obniżanie cholesterolu – sposób na zdrowe tętnice

Jeśli chodzi o zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych, to potwierdzonym naukowo sposobem na zmniejszenie ryzyka ich wystąpienia jest prawidłowo skomponowana dieta, bogata przede wszystkim w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli kwasy omega-3 oraz omega-6. Te pierwsze mają udowodnione działanie przeciwzakrzepowe oraz antyarytmiczne, zmniejszają ryzyko sercowo-naczyniowe, korzystnie wpływają na tkankę nerwową i zapobiegają chorobom układu krążenia. Z kolei kwasy omega-6 pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi, obniżając stężenie złego cholesterolu frakcji LDL oraz podwyższając ilość dobrego cholesterolu HDL. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe ograniczają także skłonność do występowania zaburzeń pracy serca oraz hamują rozwój zmian miażdżycowych w tętnicach (4).

Substancją o potwierdzonym działaniu przeciwmiażdżycowym jest również witamina E. Zapobiega ona utlenianiu złego cholesterolu frakcji LDL, neutralizuje wodne rodniki oraz hamuje szkodliwą dla tętnic modyfikację kwasów tłuszczowych. Wyjątkową skuteczność w profilaktyce miażdżycy witamina E uzyskuje w połączeniu z witaminą C (5).

W sytuacjach, gdy – z różnych przyczyn – nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiednich ilości tych substancji dostarczanych wraz z pożywieniem, wskazana jest ich suplementacja. Unikatowym połączeniem kwasów omega-6, rutyny oraz witamin C i E jest Opearol Extra Odporność od Grupy Adamed. Jest on polecany osobom, które chcą uzupełnić swoją dietę w składniki szczególne ważne dla ich odporności oraz utrzymania dobrej kondycji naczyń krwionośnych.

 

  1. Szulc A. Postępowanie dietetyczne w przewlekłej niewydolności żylnej. http://dietetycy.org.pl/postepowanie-dietetyczne-przewleklej-niewydolnosci-zylnej Data dostępu: 16.03.2017 r.
  2. Mrozowski T. Miażdżyca. Medycyna Rodzinna. 2002;3-4:128-129.
  3. Samaszko-Fiertek J, Roguszczak P, Dmochowska B. et al. Rutyna – budowa, właściwości. Wiadomości Chemiczne. 2016;70:442-443.
  4. Dudzisz-Śledź M, Śledź A, Jażdżewski P. Nienasycone kwasy tłuszczowe a zdrowie człowieka. Medycyna Rodzinna. 2006;4:78-81.
  5. Kuźnicki D. Antyoksydanty i środki obniżające poziom cholesterolu zawarte w surowcach roślinnych wykazujące działanie przeciwmiażdżycowe. Postępy Fitoterapii. 2006;4:206-212