Powrót

Suplementy diety dla kobiet

supelemnty

Każda z nas marzy o doskonałym zdrowiu, szczupłej sylwetce, a także pięknej skórze, włosach czy paznokciach. Witaminy i składniki mineralne niezbędne do osiągnięcia takich rezultatów dostarczamy sobie w postaci pożywienia. Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje, w których zapotrzebowanie na dane substancje jest większe niż zazwyczaj. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest sięgnięcie po suplementy diety dla kobiet.

Suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnego odżywiania, będące skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych odżywczych substancji. Najczęściej występują w postaci kapsułek, tabletek, saszetek z proszkiem, ampułek czy kropli (1). Suplementy diety – w zależności od składu – mogą charakteryzować się różnym działaniem: uzupełniać zapotrzebowanie na witaminy i minerały, wspomagać odchudzanie, wpływać na stan skóry, włosów i paznokci, opóźniać proces starzenia, wpływać na poziom koncentracji i witalności. Wiele z tych z tych funkcji jest szczególnie istotnych dla kobiet (2).

Suplementy diety wspomagające odchudzanie

Preparatami, po które kobiety sięgają stosunkowo często, są suplementy diety wspomagające odchudzanie. Zazwyczaj zawierają one w swoim składzie:

  • błonnik – sprzyja procesom trawienia i pracy jelit, przyspiesza pojawienie się uczucia sytości,
  • chityna i jej preparaty – reguluje proces wypróżnień, stymuluje produkcję naturalnej flory bakteryjnej w jelitach,
  • aloes, ananas, rabarbar – suplementy diety zawierające wyciągi z tych roślin regulują proces wypróżnień,
  • preparaty chromu – obniżające apetyt.

Warto przy tym pamiętać, że regulacja masy ciała nie może ograniczać się jedynie do stosowania suplementów diety, ale powinna obejmować także zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczną (3).

Dla pięknej skóry, włosów i paznokci

Inna grupa bardzo popularnych wśród kobiet suplementów diety to preparaty wpływające na stan skóry, włosów i paznokci – badania wykazały, że sięga po nie nawet około 78% pań. (4) Dla zachowania ich właściwego zdrowia i urody konieczne jest dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujących się m.in. w niektórych olejach roślinnych, np. oleju z wiesiołka. Kwasy te odpowiadają za prawidłowe nawilżenie skóry, jej odporność na czynniki zewnętrzne i promieniowanie UV, aktywizują naturalne procesy naprawcze oraz łagodzą szorstkość, podrażnienia, łuszczenie i drobne pęknięcia (5). Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie odpowiednich ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w codziennych posiłkach, warto sięgnąć po zawierające je suplementy diety, takie jak Oeparol Femina.

Suplementy diety a wiek rozrodczy

Suplementacja jest szczególnie istotna dla kobiet w wieku rozrodczym: planujących posiadanie potomstwa, będących już w ciąży, a także w okresie połogu lub karmienia piersią. Liczne badania udowodniły, że w organizmach ciężarnych – na skutek zwiększenia stężenia hormonów, zwłaszcza progesteronu – dochodzi do ograniczeń w przyswajaniu niezbędnych witamin i składników mineralnych dostarczanych w postaci pokarmów. Dodatkowo zapotrzebowanie na witaminy oraz minerały zwiększa się z powodu obecności rozwijającego się płodu. Ich prawidłowa podaż zapewnia zarówno prawidłowy rozwój wewnątrzmaciczny dziecka, jak i zachowuje zdrowie matki. Zwiększone zapotrzebowanie na mikro- oraz makroelementy notuje się również u kobiet w okresie połogu i laktacji. Zrównoważone stosowanie suplementów diety znacznie zwiększa szanse na prawidłowy przebieg ciąży oraz porodu, a także zachowanie zdrowia matki i dziecka. Wśród substancji niezbędnych przyszłym lub świeżo upieczonym mamom zalicza się więc:

  • żelazo,
  • selen,
  • mangan,
  • miedź,
  • cynk,
  • jod,
  • magnez,
  • wapń,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe,
  • witaminy B, C, D, E oraz PP,
  • kwas foliowy,

Dawki witamin i minerałów przyjmowanych w postaci suplementów diety powinny być przy tym dostosowane do sposobu odżywiania, aby nie doszło do przekroczenia norm uznawanych za bezpieczne (6).

 

  1. Baraniak J, Kania M. Suplementy diety, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego a lek roślinny w świetle współczesnej fitoterapii. Postępy Fitoterapii. 2015; 3:177-183
  2. Bojarowicz H, Dźwigulska P. Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie. Hygeia Public Health. 2012;47(4):435-440
  3. Cyganek K. Środki wspomagające odchudzanie i ich skuteczność. http://dieta.mp.pl/odchudzanie/leczeniefarmakologiczne/63852,srodki-wspomagajace-odchudzanie-i-ich-skutecznosc Data dostępu: 21.02.2017
  4. Wybieralska K. Determinanty stosowania witaminowo-mineralnych suplementów diety oraz napojów funkcjonalnych przez wybrane grupy konsumentów. Problemy Higieny i Epidemiologii 2014;95(1):73.