Powrót

Skutki niedoboru nnkt

Nienasycone kwasy tłuszczowe nazywane są niezbędnymi kwasami tłuszczowymi, ponieważ odgrywają znaczną rolę w organizmie człowieka. W jakich produktach spożywczych się znajdują? Czy warto stosować suplementy z NNKT? Co się stanie, jeśli nie dostarczymy ich w odpowiedniej ilości do naszego organizmu?

NNKT to zdrowe tłuszcze, czyli główny składnik żywności, który daje energię. Bardzo ważna jest zawartość takich tłuszczów w naszej codziennej diecie, a szczególnie tych z grupy Omega 3 i 6. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 6 i 3 nie są samoczynnie wytwarzane przez nasz organizm, dlatego musimy dostarczać je z zewnątrz, czy to w formie suplementacji czy naturalnej diety (1).

Lekarze zalecają, by dla zachowania zdrowia stosować obydwa sposoby, czyli zarówno zbilansowaną dietę, jak i suplementację. Jest to szczególnie ważne właśnie dla Polaków, którzy ze względu na swoje położenie geograficzne, tradycyjną dietę i upodobania kulinarne, zazwyczaj nie spożywają ich w dostatecznej ilości.

Omega 6 – źródła

Omega 6 można znaleźć przede wszystkim w orzechach, słoneczniku i pestkach dyni, a także w niektórych roślinach. A najbogatszym źródłem kwasów omega 6 jest olej z wiesiołka. Można go spożywać przede wszystkim w formie suplementacji, czyli kapsułek z wyciągiem z wiesiołka, dostępnych w każdych aptekach bez recepty (np. Oeparol).

Nienasycone kwasy tłuszczowe – korzyści dla zdrowia

Kwasy tłuszczowe omega 6 oraz inne nienasycone kwasy tłuszczowe są ważne dla zdrowia, ponieważ niektóre z nich pojawiają się w lipidach komórek, błonach mitochondrialnych i mikrosomach, przez co są w zasadzie niezbędne dla właściwego rozwoju naszego organizmu (2). Ponadto wpływają na wiele funkcji, począwszy od zachowania odpowiedniego poziomu cholesterolu w organizmie, poprzez ochronę serca i naczyń krwionośnych, aż do wspomagania odporności czy pracy układu nerwowego. Mają też ogromne znaczenie dla zdrowia skóry.

Omega 6 – produkty z apteki

Jakie apteczne suplementy diety warto zakupić, by dostarczyć sobie odpowiednią dawkę omega 6? Doskonałym rozwiązaniem są suplementy z wyciągiem z wiesiołka, które są bogate w kwas linolowy i gamma-linolenowy. Wspomagają wszystkie funkcje organizmu, wspierają odporność, wpływają na ogólną poprawę kondycji ciała i umysłu, poprawiają metabolizm oraz zapobiegają powstawaniu problemów dermatologicznych. Mogą być przyjmowane przez osoby dorosłe, a nawet dzieci od 3 roku życia (3). Najkrótsza kuracja takimi suplementami powinna trwać 30 dni.

Kwasy omega 6 – piękny wygląd i zdrowie

Kwasy omega 6 są niezbędne dla utrzymania pięknego wyglądu i zdrowia na wiele lat. Walczą ze złym cholesterolem, regulują ciśnienie, poprawiają pracę układu nerwowego oraz leczą problemy dermatologiczne (4). Tworzą barierę ochronną przed infekcjami, dlatego jeśli dostarczymy je do naszego organizmu w odpowiedniej ilości, to możemy być pewni, że większość chorób nas ominie. Dołączając do tego jeszcze zbilansowaną dietę, odpowiednią ilość snu i przestrzeganie zasad higieny, tych infekcji nawet w okresie chorobowym może być naprawdę niewiele.

O suplementacji kwasami omega 3 i 6 powinni pamiętać wszyscy. Nawet ci, którzy ogólnie czują się bardzo dobrze. Niestety, spadku poziomu kwasów omega w organizmie na początku w ogóle nie widać. Dopiero gdy pojawiają się zmęczenie, częsta zapadalność na różne infekcje, osłabienie i pogorszenie stanu skóry, zaczynamy szukać przyczyny. I wtedy najczęściej okazuje się, że duża wina tkwi w zbyt małej ilości kwasów omega w naszym ciele.

 

  1. Jabłońska-Trypuć A., Czerpak R. Metabolizm nienasyconych kwasów tłuszczowych i ich znaczenie w profilaktyce i terapii układu krwionośnego. https://www.termedia.pl/Artykul-przegladowy-Metabolizm-nienasyconych-kwasow-tluszczowych-i-ich-znaczenie-w-profilaktyce-i-terapii-ukladu-krwionosnego,47,12950,0,0.html, dostęp: 26.06.2017
  2. Karłowicz-Bodalska K., Bodalski T. Nienasycone kwasy tłuszczowe, ich właściwości biologiczne i znaczenie w lecznictwie.http://www.czytelniamedyczna.pl/2410,nienasycone-kwasy-tluszczowe-ich-wlasciwosci-biologiczne-i-znaczenie-w-lecznictw.html, dostęp: 26.06.2017
  3. http://oeparol.pl/op-category/suplementy/oeparol-suplement-diety-25 dostęp: 26.06.2017
  4. Śledź A., Dudzisz-Śledź M., Jażdżewski P. Nienasycone kwasy tłuszczowe a zdrowie człowieka http://www.czytelniamedyczna.pl/449,nienasycone-kwasy-tluszczowe-a-zdrowie-czlowieka.html, dostęp: 26.06.2017