Powrót

Poziom cholesterolu a odporność organizmu

poziom cholesterolu

W powszechnej świadomości cholesterol to szkodliwa substancja, która powoduje miażdżycę i inne choroby układu krążenia. Owszem, nadmiar cholesterolu we krwi niekorzystnie wpływa na ludzki organizm.

Warto wiedzieć, że jest on również niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wielu układów i narządów, w tym układu immunologicznego.

Cholesterol to związek zaliczany do steroli, który – wbrew obiegowym opiniom – pełni wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie. Cholesterol jest składnikiem budulcowym błon lipidowych, odpowiada za właściwe funkcjonowanie mózgu oraz komórek nerwowych, pomaga w trawieniu żółci, bierze udział w syntezie hormonów i witaminy D (1).

W ludzkim organizmie znajdują się dwa rodzaje cholesterolu: frakcja HDL i LDL, znane powszechnie jako cholesterol dobry i zły.

  • Frakcja LDL (zły cholesterol) – znajdujący się w lipoproteinie LDL, transportującej cząsteczki cholesterolu z wątroby do mięśni, odkłada się w tętnicach i powoduje m.in. rozwój miażdżycy.
  • Frakcja HDL (dobry cholesterol) – znajdujący się w lipoproteinie HDL, transportującej cholesterol z tkanek do wątroby, gdzie ma miejsce metabolizm cholesterolu LDL, powoduje zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Prawidłowy poziom cholesterolu zależny jest m.in. od płci – w przypadku kobiet stężenie cholesterolu LDL powinno wynosić mniej niż 50 mg/dl, zaś u mężczyzn mniej niż 40 mg/dl. Z kolei ilość dobrego cholesterolu HDL powinna wynosić, bez względu na płeć, powyżej 100 mg/dl (2).

Czy cholesterol może mieć wpływ na zaburzenia układu immunologicznego?

Jak już wcześniej wspomniano, cholesterol jest substancją niezbędną do prawidłowej syntezy witaminy D. Mówiąc wprost – jest on potrzebny do tego, aby witamina D została przyswojona przez organizm. Tymczasem badania naukowe dowiodły, że witamina D ma bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego ludzkiego organizmu.

Jeden z ciekawszych eksperymentów przeprowadzono w Finlandii wśród tamtejszych poborowych. Przebadano ich pod kątem zapadalności na choroby infekcyjne, takie jak angina, zapalenie ucha, zapalenie oskrzeli czy zapalenie krtani. Okazało się, że u mężczyzn z niższym stężeniem witaminy D we krwi choroby te występowały zdecydowanie częściej.

Inne badania wykazały m.in. pozytywny wpływ witaminy D na zwalczanie prątków gruźlicy (3). Jak więc widać, osłabiony organizm może być efektem nie tylko niedoborów powszechnie znanej z podnoszenia odporności witaminy C, ale również zbyt małych ilości witaminy D.

Cholesterol? Tak, ale dobry!

Skoro cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu i ma pośredni wpływ również na układ immunologiczny, warto zadbać o to, aby w krwi występowało jak najwyższe stężenie dobrego cholesterolu HDL. Istnieje kilka prostych sposobów na zwiększanie ilości frakcji cholesterolu HDL:

  • rzucenie palenia – palenie papierosów jest czynnikiem wpływającym na obniżenie stężenia frakcji HDL cholesterolu w organizmie, ponadto powoduje wystąpienie stresu oksydacyjnego, który prowadzi do jego dysfunkcji,
  • utrata nadmiernych kilogramów – otyłości towarzyszy znaczne podwyższenie stężenia złego cholesterolu, normalizacja wagi zaś powoduje wzrost ilości cholesterolu HDL o 0,35 mg/dl na każdy stracony kilogram,
  • aktywność fizyczna – już po dwóch miesiącach regularnych ćwiczeń (5 razy w tygodniu po 30 minut) następuje wzrost stężenia cholesterolu HDL o około 5%,
  • właściwa dieta – ograniczenie spożywania cholesterolu w pokarmie do poziomu 300 mg na dobę, obniżenie wartości energetycznej posiłków, wprowadzenie do diety błonnika, węglowodanów złożonych oraz tłuszczów roślinnych w miejsce zwierzęcych (4).

Zalecenia dotyczące włączenia do diety tłuszczów roślinnych wynikają z faktu, że są one bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) z grup omega-3 i omega-6. Zapobiegają one i łagodzą przebieg choroby wieńcowej, udaru, schorzeń autoimmunologicznych, raka piersi oraz prostaty.

Kwasy tłuszczowe omega-3 redukują stężenie trójglicerydów we krwi, normalizują ciśnienie, działają przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie i przeciwalergicznie. Z kolei kwasy tłuszczowe omega-6 przeciwdziałają chorobom układu sercowo-naczyniowego, nadciśnieniu tętniczemu, otyłości oraz cukrzycy (5). Bogate źródło kwasów omega-6 to m.in. olej z wiesiołka, który – razem z rutyną, witaminą C i witaminą E – wchodzi w skład suplementu diety Oeparol Extra Odporność od Grupy Adamed.

 

  1. Wnęk D. Cholesterol. http://dieta.mp.pl/zasady/117035,cholesterol Data dostępu: 16.03.2017
  2. Herman P. Cholesterol i triglicerydy – panel lipidowy. http://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/103924,cholesterol-i-triglicerydy-panel-lipidowy Data dostępu: 16.03.2017
  3. Kosińska J, Billing-Marczak K, Krotkiewski M. Nowe nieznane funkcje witaminy D. Medycyna Rodzinna 2008;2:34-47
  4. Kosiński P, Dobrowolski P, Filipiak K. Współczesne farmakologiczne możliwości zwiększania stężeń cholesterolu frakcji HDL. Choroby Serca i Naczyń, 2008;5(2):88-89
  5. Łoźna K, Kita A, Styczyńska M. et al. Skład kwasów tłuszczowych olejów zalecanych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 2012;93(4):872-873