Powrót

Budowanie odporności przed sezonem alergicznym

budowanie odporności

Mianem alergii określa się nadmierną reakcję układu odpornościowego na kontakt organizmu z substancjami uczulającymi, czyli alergenami, którymi mogą być np. pyłki roślin, zwierzęca sierść czy niektóre pokarmy (1). Walka z alergią często bywa długotrwała i uciążliwa, więc przed nadchodzącą wiosną warto zadbać o wzmocnienie układu immunologicznego.

Wyniki badania przeprowadzonego przez zespół z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wskazują, że Polacy należą do jednego z najbardziej zalergizowanych społeczeństw na świecie – cechy alergii zadeklarowało bowiem około 40% uczestników badania, które objęło ponad 22,7 tys. osób (2). Ze względu na czas oddziaływania na organizm, alergie dzieli się na:

  • alergie sezonowe – zazwyczaj na pyłki roślin, które w określonym czasie pylenia osiągają bardzo wysokie stężenie,
  • alergie całoroczne – zazwyczaj na alergeny przez cały rok obecne w otoczeniu, np. kurz czy roztocza (1).

Dla osób uczulonych na pyłki roślin nadchodząca wiosna może okazać się bardzo trudnym czasem – stężenie alergenów w środowisku jest wówczas bardzo wysokie, więc nietrudno o nawrót choroby. Przydatne może więc okazać się odpowiednio wczesne wzmocnienie układu immunologicznego.

Obrona immunologiczna organizmu i witaminy

Choć badania nad wpływem ilości spożywanych witamin i mikroelementów na układ odpornościowy człowieka wciąż trwają, to jednak przypuszcza się, że właściwie skomponowana dieta działa na niego w sposób pozytywny. Do sprawdzonych w zakresie wzmacniania układu immunologicznego substancji zaliczają się m.in. witaminy E oraz C. Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E jest niezbędna do prawidłowego wzrostu komórek oraz utrzymania przepuszczalności błon komórkowych. Neutralizuje też działanie wolnych rodników. Jeśli chodzi o działanie witaminy E na układ odpornościowy, to uniemożliwia ona produkcję czynników immunosupresyjnych (PGE2 i nadtlenku wodoru), które osłabiają odpowiedź immunologiczną organizmu. Co ciekawe, właściwości witaminy E uwidaczniają się zwłaszcza wtedy, gdy przyjmuje się ją równocześnie z witaminą C, która chroni lipidy błon komórkowych oraz tkanki przed uszkodzeniami wywołanymi przez stan zapalny. Liczne badania wykazały też zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C m.in. w trakcie chorób infekcyjnych i nowotworowych (3).

Rutyna i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) a funkcjonowanie układu odpornościowego

Kolejną substancją występującą w pożywieniu, która ma udowodniony dobroczynny wpływ na układ odpornościowy, jest rutyna – flawonoid o silnych właściwościach przeciwutleniających. Spożywana wspólnie z witaminą C uelastycznia i uszczelnia naczynia krwionośne, zmniejsza ich przepuszczalność oraz łamliwość. Rutyna działa również ochronnie wobec witamin C oraz E, a także zwiększa ich wchłanianie z układu pokarmowego. Poza ogólnymi właściwościami przeciwzapalnymi flawonoidy wykazują również działanie antyalergiczne, wpływając na komórki układu immunologicznego oraz hamując aktywność enzymów biorących udział w procesach alergicznych (4).

Dużą rolę w budowaniu naturalnej odporności organizmu przypisuje się również obecnym m.in. w niektórych olejach roślinnych niezbędnym nienasyconym kwasom tłuszczowym (NNKT) z grupy omega-3 i omega-6. Prowadzone wciąż badania skupiają się głównie na ich leczniczym wpływie na stany zapalne (5).

Jak już wcześniej wspomniano, zarówno witaminy E oraz C, rutynę, jak i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe znaleźć można w pożywieniu. Niekiedy jednak ich dostarczanie w diecie jest utrudnione lub niemożliwe, czasem też pojawiają się czynniki warunkujące zwiększone na nie zapotrzebowanie. W takich wypadkach korzystna może okazać się suplementacja w postaci Oeparolu Extra Odporność od Grupy Adamed. Połączenie bogatego w NNKT oleju z wiesiołka, rutyny oraz witamin C i E wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego oraz naczyń krwionośnych.

 

  1. Świerczyńska-Krępa M. Alergia. http://alergie.mp.pl/chorobyalergiczne/wartowiedziec/57548,alergia Data dostępu: 16.03.2017
  2. Epidemiologia chorób alergicznych w Polsce. Badanie przeprowadzone przez Zakład Profilaktyki Zagrożeń Środowiskowych i Alergologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego z inicjatywy ministra zdrowia. http://www.ecap.pl Data dostępu: 16.03.2017
  3. Krzysik M, Biernat J, Grajeta H. Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego. Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka. Advances in Clinical and Experimental Medicine. 2007;16(1):124–130
  4. Majewska M, Czeczot H. Flawonoidy w profilaktyce i terapii. Terapia i Leki. 2009;65(5):372-375
  5. Dymarska E, Grochowalska A, Krauss H. Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Nowiny Lekarskie. 2013;82(3):222–223.